Τεχνικές Απαιτήσεις & Προδιαγραφές
Συχνές Ερωτήσεις
Οι μέθοδοι (modes) σύμφωνα με το EN/IEC 61851-1 για τη φόρτιση Η/Ο διακρίνονται ως εξής:
- Μέθοδος 1 (απλή φόρτιση): Το Η/Ο φορτίζεται από το Δίκτυο μέσω κοινού ρευματοδότη (Schuko), χρησιμοποιώντας καλώδιο που δεν περιέχει ειδική διάταξη επικοινωνίας ή ελέγχου.
- Μέθοδος 2 (γρήγορη φόρτιση): Το Η/Ο φορτίζεται από το Δίκτυο μέσω καλωδίου φόρτισης που περιλαμβάνει αγωγό ελέγχου και διάταξη προστασίας από ηλεκτροπληξία.
- Μέθοδος 3 (γρήγορη φόρτιση): Το Η/Ο φορτίζεται από το Δίκτυο μέσω υποδομής φόρτισης μόνιμα συνδεδεμένης στο Δίκτυο, η οποία διαθέτει ενσωματωμένο κύκλωμα ελέγχου.
- Μέθοδος 4 (ταχεία φόρτιση): Tο Η/Ο φορτίζεται από το Δίκτυο μέσω υποδομής φορτισης μόνιμα συνδεδεμένης στο Δίκτυο, η οποία διαθέτει ενσωματωμένο κύκλωμα ελέγχου. Η Μέθοδος 4 επιτρέπει την διέλευση DC ρεύματος μεγάλης ισχύος από τη συσκευή φόρτισης προς τον συσσωρευτή του οχήματος, παρακάμπτοντας τον μετατροπέα AC/DC του οχήματος.
Με βάση την ανωτέρω διάκριση, για τη φόρτιση με τη μέθοδο 1 και 2 δεν απαιτούνται «υποδομές φόρτισης». Συνεπώς οι παρακάτω ερωτήσεις-απαντήσεις βρίσκουν εφαρμογή στις περιπτώσεις που επιλέγεται φόρτιση με τη μέθοδο 3 και 4, οπότε και απαιτείται η εγκατάσταση υποδομών φόρτισης, δηλαδή μόνιμα συνδεδεμένων επιτοίχιων ή επιδαπέδιων φορτιστών.
Μια υποδομή φόρτισης δύναται να τροφοδοτηθεί απ’ ευθείας από το Δίκτυο μέσω νέας παροχής Χαμηλής ή Μέσης Τάσης ή να εγκατασταθεί στο εσωτερικό ήδη ηλεκτροδοτούμενου χώρου και να συνδεθεί στην ηλεκτρική εγκατάσταση του χώρου αυτού, με ή χωρίς επαύξηση ισχύος της παροχής του Δικτύου. Η τροφοδότηση μιας υποδομής φόρτισης από το Δίκτυο μέσω νέας παροχής ΧΤ είναι δυνατή εφόσον η μέγιστη ισχύς ζήτησης είναι έως 135 kVA ενώ για μεγαλύτερη ισχύ απαιτείται παροχή ΜΤ1. Σε μια εγκατάσταση ΜΤ, μια υποδομή φόρτισης μπορεί να συνδεθεί είτε στο ζυγό ΧΤ υφιστάμενου Μ/Σ είτε σε νέο μετασχηματιστή ΜΤ/ΧΤ.
1 Κατ’ εξαίρεση και υπό τις προϋποθέσεις είναι επιτρεπτή η σύνδεση υποδομών φόρτισης με ισχύ έως 250 kVA στο Δίκτυο ΧΤ.
Κάθε καταναλωτής που διαμένει σε διαμέρισμα πολυκατοικίας έχει την επιλογή
- είτε να συνδέσει στην υφιστάμενη ηλεκτρική του εγκατάσταση την υποδομή φόρτισης με ή χωρίς επαύξηση της παροχής του
- είτε να αιτηθεί νέα ιδιόκτητη παροχή αποκλειστικά για φόρτιση Η/Ο.
Επιπρόσθετα, το σύνολο των καταναλωτών μιας πολυκατοικίας μπορούν να εγκαταστήσουν μία ή περισσότερες κοινόχρηστες υποδομές και - είτε να κάνουν χρήση της υφιστάμενης κοινόχρηστης παροχής του κτιρίου μετά από επαύξησή της
- είτε να αιτηθούν νέα κοινόχρηστη παροχή αποκλειστικά για φόρτιση Η/Ο.
Στην τελευταία περίπτωση η αίτηση στον Διαχειριστή Δικτύου και η σύναψη των συμβάσεων σύνδεσης και προμήθειας μπορεί να γίνει από Φορέα Εκπροσώπησης των Υποδομών Φόρτισης (ΦΕΥΦΗΟ) μετά από εξουσιοδότηση των καταναλωτών.
Η διαδικασία για την εγκατάσταση υποδομών φόρτισης σε πολυκατοικίες περιγράφεται στο Κεφ. Γ του Μέρους Β του ν.4710/2020.
Οι εγκαταστάσεις στις οποίες συνδέονται υποδομές φόρτισης θα πρέπει να σχεδιάζονται, να κατασκευάζονται, να λειτουργούν και να ελέγχονται σύμφωνα με τις απαιτήσεις και προδιαγραφές που ορίζονται στο Πρότυπο ΕΛΟΤ 60364 «Απαιτήσεις για ηλεκτρικές εγκαταστάσεις», όπως ισχύει, ή στα αντίστοιχα ισοδύναμα ευρωπαϊκά και διεθνή πρότυπα (άρθρο 27 του ν. 4710/2020). Οι ειδικότερες απαιτήσεις για τις εγκαταστάσεις που παρέχουν ενέργεια σε ηλεκτρικά οχήματα αναφέρονται στο μέρος 7-722 του Προτύπου.
Σε μια ηλεκτρική εγκατάσταση ΧΤ, για την πιστοποίηση της ασφαλούς και απρόσκοπτης λειτουργίας της, υποβάλλεται στον Διαχειριστή Δικτύου η Υπεύθυνη Δήλωση Εγκαταστάτη (ΥΔΕ) σύμφωνα με την ΥΑ με ΦΕΚ 4654/Β/08.10.2021 η οποία προϋποθέτει τη διενέργεια ελέγχων, δοκιμών και μετρήσεων για τη συμπλήρωση του Πρωτοκόλλου Ελέγχου που συνοδεύει την ΥΔΕ. Εάν ο έλεγχος της εσωτερικής ηλεκτρικής εγκατάστασης διενεργείται κατά ΕΛΟΤ ΗD384 και το Πρωτόκολλο Ελέγχου συμπληρώνεται αντίστοιχα κατά ΕΛΟΤ HD384, ο καταναλωτής υποβάλλει επιπρόσθετα Υπεύθυνη Δήλωση του ν. 1599/86 που υπογράφεται από τον αδειούχο ηλεκτρολόγο εγκαταστάτη και αναφέρει ότι «η εγκατάσταση σχεδιάστηκε, κατασκευάστηκε, ελέγχθηκε και λειτουργεί σύμφωνα με το Πρότυπο ΕΛΟΤ 60364, όπως ισχύει, ή σύμφωνα με αντίστοιχο ισοδύναμο ευρωπαϊκό ή διεθνές πρότυπο». Σε περίπτωση που ο έλεγχος της εσωτερικής ηλεκτρικής εγκατάστασης διενεργείται κατά ΕΛΟΤ 60364 και συμπληρώνεται το αντίστοιχο πρωτόκολλο ελέγχου κατά ΕΛΟΤ 60364, τότε δεν απαιτείται η προσκόμιση και της Υπεύθυνης Δήλωσης του ν.1599/86 όπως ανωτέρω περιγράφεται.
Σε μια ηλεκτρική εγκατάσταση ΜΤ, ο μηχανικός της εγκατάστασης υποβάλλει τα έγγραφα και σχέδια που καθορίζονται στο άρθρο 2 της ΥΑ με ΦΕΚ Β’ 844/16.5.2011, δηλαδή:
- Για το τμήμα της ΜΤ, σε περίπτωση που οι υποδομές επαναφόρτισης συνδέονται σε νέο Μ/Σ: υπεύθυνη δήλωση ότι η εγκατάσταση εκτελέστηκε σύμφωνα με τους κανονισμούς, τεχνική περιγραφή της εγκατάστασης, καθώς και σχέδια που περιλαμβάνουν την κάτοψη και την τομή του κτιρίου της εγκατάστασης, τοπογραφικό της περιοχής και την ηλεκτρική συνδεσμολογία.
- Για το τμήμα ΧΤ της εγκατάστασης ισχύουν τα αναφερόμενα στην προηγούμενη παράγραφο.
Σε υποδομές φόρτισης που συνδέονται στο Δίκτυο μέσω νέας παροχής εγκαθίσταται εξ’ αρχής «έξυπνος» μετρητής. Σε υφιστάμενες ηλεκτρικές εγκαταστάσεις ΧΤ που διαθέτουν ηλεκτρομηχανικό μετρητή, όταν ο Διαχειριστής Δικτύου ενημερωθεί για τη σύνδεση υποδομής φόρτισης (με ή χωρίς επαύξηση της παροχής), αντικαθιστά τον ηλεκτρομηχανικό μετρητή του Δικτύου με «έξυπνο» μετρητή, χωρίς οικονομική επιβάρυνση. Ο «έξυπνος» μετρητής παρέχει ωριαία μετρητικά δεδομένα και εντάσσεται στο σύστημα τηλεμέτρησης του ΔΕΔΔΗΕ.
Ως συνολική εγκατεστημένη ισχύς των υποδομών φόρτισης σε μια ηλεκτρική εγκατάσταση ορίζεται το άθροισμα της ονομαστικής τους ισχύος όπως προδιαγράφεται στα τεχνικά εγχειρίδια του κατασκευαστή τους ή στα πιστοποιητικά τους ενώ ως συνολική μέγιστη ισχύς είναι η μέγιστη ισχύς που μπορούν να απορροφήσουν από το Δίκτυο οι υποδομές στη συγκεκριμένη εγκατάσταση η οποία μπορεί να είναι ίση ή μικρότερη από την εγκατεστημένη ισχύ.
Για παράδειγμα αν σε μια εγκατάσταση συνδεθούν δύο (2) υποδομές ισχύος των 22 kVA, η συνολική εγκατεστημένη ισχύς είναι 44 kVA. Αν οι υποδομές αυτές δεν χρησιμοποιούνται ποτέ ταυτόχρονα (συντελεστής ετεροχρονισμού 0,5), η συνολική μέγιστη ισχύς ζήτησης δε θα υπερβαίνει τα 22 kVA. Εναλλακτικά, ο καταναλωτής θα μπορούσε να χρησιμοποιεί τις υποδομές ταυτόχρονα, αλλά να εφαρμόσει διαχείριση ενεργού ισχύος (ρύθμιση της φόρτισης), με αποτέλεσμα η ζητούμενη ισχύς να μην υπερβαίνει ποτέ το όριο που έχει θέσει.
Η δυνατότητα για διαχείριση της ενεργού ισχύος που διαθέτουν ορισμένες υποδομές φόρτισης («έξυπνοι φορτιστές»), δίνει τη δυνατότητα σε έναν καταναλωτή να εγκαταστήσει μια υποδομή φόρτισης σε μια υφιστάμενη ηλεκτρική εγκατάσταση χωρίς να επαυξήσει την παροχή του, δεδομένου ότι η υποδομή φόρτισης θα μπορεί να μεταβάλλει την ισχύ λειτουργίας της, έτσι ώστε κάθε φορά η συνολική ισχύς που απορροφά η εγκατάσταση από το Δίκτυο να μην υπερβαίνει τη συμφωνημένη ισχύ της παροχής.
Σε εγκαταστάσεις που συνδέονται στο Δίκτυο μέσω μονοφασικών παροχών (8 ή 12 kVA) επιτρέπεται η σύνδεση υποδομών φόρτισης με ρεύμα έως 32 Α (7,4 kVA). Για την τελική επιλογή της ισχύος της υποδομής φόρτισης, ο ηλεκτρολόγος εγκαταστάτης θα πρέπει να λάβει υπόψη του και τα υπόλοιπα φορτία της εγκατάστασης και να εκτιμήσει το συντελεστή ετεροχρονισμού τους, έτσι ώστε η συνολική ισχύς ζήτησης να μην υπερβαίνει τη συμφωνημένη ισχύ της παροχής.
Σε περίπτωση που ένας καταναλωτής θέλει να τροφοδοτήσει μέσω νέας παροχής μια υποδομή φόρτισης μικρής ισχύος έχει τη δυνατότητα να επιλέξει μεταξύ των μονοφασικών παροχών ισχύος 8 ή 12 kVA ή της τριφασικής παροχής ισχύος 15 kVA. Δεδομένου ότι βάσει του Συστήματος Συμμετοχών ΧΤ και οι τρεις παροχές έχουν το ίδιο κόστος σύνδεσης ενώ επιπλέον η τριφασική παροχή έχει μεγαλύτερη ισχύ έναντι των μονοφασικών, συστήνεται στους καταναλωτές η επιλογή της τριφασικής παροχής και η εγκατάσταση τριφασικής υποδομής φόρτισης, προκειμένου να υπάρχει ισοκατανομή των φορτίων στις τρεις φάσεις.
Προκειμένου για τη συμμετρική φόρτιση του Δικτύου, όταν σε τριφασικές παροχές συνδέονται περισσότερες από μια υποδομές φόρτισης και είτε αυτές είναι μονοφασικές είτε είναι τριφασικές αλλά τα οχήματα φορτίζονται μονοφασικά, ο ηλεκτρολόγος κατά την εγκατάσταση μεριμνά ώστε οι ρευματοδότες να τροφοδοτούνται από διαφορετική φάση ή να ισοκατανέμονται ανά φάση.