Εφαρμογή εικονικού ενεργειακού συμψηφισμού από Ενεργειακές Κοινότητες
Συχνές Ερωτήσεις
Η Ενεργειακή Κοινότητα (Ε.Κοιν.) είναι αστικός συνεταιρισμός που δραστηριοποιείται αποκλειστικά στον τομέα της ενέργειας. Ο σκοπός της Ε.Κοιν., το αντικείμενο δραστηριότητας της, το πλαίσιο για τη σύσταση και λειτουργία της και τα οικονομικά κίνητρο και μέτρο για τη στήριξή της καθορίζονται στον ν. 4513/2018 «Ενεργειακές Κοινότητες και άλλες διατάξεις» όπως ισχύει.
Μεταξύ των δραστηριοτήτων που μπορεί να ασκήσει μια Ε.Κοιν. είναι η παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας από σταθμούς ΑΠΕ ή ΣΗΘΥΑ. Η παραγόμενη ενέργεια μπορεί να συμψηφιστεί με την καταναλισκόμενη ενέργεια σε εγκαταστάσεις μελών της Ε.Κοιν καθώς και ευάλωτων καταναλωτών ή πολιτών που ζουν κάτω από το όριο της φτώχειας ανεξάρτητα από το εάν κατέχουν ή όχι την ιδιότητα μέλους της Ε.Κοιν. Εξ ορισμού προκύπτει ότι ο εν λόγω συμψηφισμός είναι εικονικός ενώ ο σταθμός παραγωγής δε συνδέεται ηλεκτρικά με καμία από τις προς συμψηφισμό παροχές κατανάλωσης. Συνεπώς το σχήμα σύνδεσης του σταθμού παραγωγής στο Δίκτυο είναι αυτό του ανεξάρτητου παραγωγού (σύνδεση μέσω νέας παροχής).
Ο σταθμός παραγωγής δύναται να συνδέεται στη ΧΤ ή στη ΜΤ και μπορεί να είναι μιας εκ των ακόλουθων τεχνολογιών: φωτοβολταϊκοί σταθμοί (με σταθερό φωτοβολταϊκό επί κτηρίων ή επί εδάφους ή με συστήματα ηλιακής ιχνηλάτησης επί εδάφους), σταθμοί βιομάζας/ βιορευστών, σταθμοί βιοαερίου, μικροί υδροηλεκτρικοί σταθμοί, σταθμοί ΣΗΘΥΑ και σταθμοί μικρών ανεμογεννητριών. Ειδικά οι σταθμοί παραγωγής που συνδέονται στη ΜΤ και μόνο μπορεί να αποτελούνται από δύο εκ των ανωτέρω τεχνολογιών. Οι ανωτέρω σταθμοί για εικονικό ενεργειακό συμψηφισμό εξαιρούνται από την υποχρέωση έκδοσης Βεβαίωσης Παραγωγού.
Μια Ε.Κοιν. που έχει συσταθεί από πέντε φυσικά πρόσωπα που κατοικούν σε διαμερίσματα της ίδιας πολυκατοικίας, εγκαθιστά ΦΒ σταθμό στο δώμα της πολυκατοικίας ο οποίος συνδέεται στο Δίκτυο μέσω νέας παροχής. Σε περίπτωση που ο χώρος του δώματος δεν επαρκεί, ο ΦΒ σταθμός παραγωγής μπορεί να εγκατασταθεί σε απομακρυσμένη έναντι της πολυκατοικίας θέση. Η παραγόμενη ενέργεια συμψηφίζεται με τις ηλεκτρικές καταναλώσεις των πέντε διαμερισμάτων.
Μια Ε.Κοιν. που έχει συσταθεί από τρεις ΟΤΑ α’ βαθμού και από επιχειρήσεις τους (ΔΕΥΑ), εγκαθιστά σταθμό παραγωγής εντός της Περιφέρειας που βρίσκεται η έδρα της, ο οποίος συνδέεται στο διασυνδεδεμένο Δίκτυο μέσω νέας παροχής ΜΤ. Η παραγόμενη ενέργεια συμψηφίζεται με την καταναλισκόμενη ενέργεια παροχών ΜΤ ή και ΧΤ, με φορτίο όπως δημοτικό κτήριο, αντλίες ύδρευσης και δημοτικός φωτισμός εντός της ίδιος Περιφέρειας. Η Ε.Κοιν. επιπλέον διαθέτει μέρος της παραγόμενης ενέργειας προς συμψηφισμό με τις οικιακές καταναλώσεις ευάλωτων καταναλωτών ή πολιτών που ζουν κάτω από το όριο της φτώχειας εντός της Περιφέρειάς της.
Στον εικονικό ενεργειακό συμψηφισμό από αυτοπαραγωγό, το ίδιο φυσικό/νομικό πρόσωπο (δηλ. ο αυτοπαραγωγός) έχει επ’ ονόματί του τόσο το σταθμό παραγωγής όσο και τις παροχές κατανάλωσης που υπεισέρχονται στον συμψηφισμό. Στον εικονικό ενεργειακό συμψηφισμό από Ε.Κοιν., φορέας του σταθμού είναι η Ε.Κοιν. και χρήστες των εγκαταστάσεων κατανάλωσης είναι διαφορετικό της Ε.Κοιν. πρόσωπο (δηλ. το φυσικό ή/και νομικό πρόσωπο που κατέχουν την ιδιότητα του μέλους της Ε.Κοιν., καθώς και ευάλωτοι καταναλωτές ή πολίτες που ζουν κάτω από το όριο της φτώχειας, εφόσον η Ε.Κοιν. τους συμπεριλάβει στο προσάρτημα της Σύμβασης Εικονικού Ενεργειακού Συμψηφισμού). Εξαιτίας της διαφοράς αυτής, ακολουθούνται διαφορετικές μεθοδολογίες για την εφαρμογή του εικονικού ενεργειακού συμψηφισμού σε κάθε περίπτωση.
Στην κείμενη νομοθεσία (ν.4513/2018, 4546/2018, ν.4602/2019) και στη σχετική ΥΑ δεν υπάρχει διάταξη που να απαγορεύει σε μια Ε.Κοιν. να εγκαθιστά περισσότερους του ενός σταθμούς παραγωγής (της ίδιας ή διαφορετικής τεχνολογίας) με σκοπό να συμψηφίζει την παραγόμενη ενέργεια με εγκαταστάσεις κατανάλωσης. Ωστόσο στην ΥΑ υπάρχει ο περιορισμός ότι η ίδια εγκατάσταση κατανάλωσης δεν επιτρέπεται να συμμετέχει σε περισσότερα του ενός συστήματα εικονικού ενεργειακού συμψηφισμού. Συνεπώς στην περίπτωση που η Ε.Κοιν. διαθέτει περισσότερους του ενός σταθμούς παραγωγής, για την εφαρμογή του εικονικού ενεργειακού συμψηφισμού θα πρέπει κάθε σταθμός παραγωγής της Ε.Κοιν. να αντιστοιχίζεται με διακριτή ομάδα καταναλώσεων.
Επισημαίνεται ότι κάθε σταθμός παραγωγής της Ε.Κοιν. είναι δυνατόν να εκπροσωπείται από διαφορετικό Προμηθευτή. Συνεπώς για κάθε σταθμό παραγωγής, η Ε.Κοιν. θα συνάπτει Σύμβαση Εικονικού Ενεργειακού Συμψηφισμού με τον εκάστοτε Προμηθευτή που θα εκπροσωπεί τον σταθμό και τις καταναλώσεις με τις οποίες αντιστοιχίζεται.
Στο διασυνδεδεμένο δίκτυο, στην περίπτωση εφαρμογής του εικονικού ενεργειακού συμψηφισμού από Ε.Κοιν. προβλέπεται ότι ο σταθμός παραγωγής και οι προς συμψηφισμό παροχές θα πρέπει να ανήκουν στην Περιφέρεια που βρίσκεται η έδρα της Ε.Κοιν.. Ειδικά για Ε.Κοιν. με έδρα την Περιφέρεια Αττικής, ο σταθμός παραγωγής επιτρέπεται να εγκαθίσταται σε όμορη Περιφέρεια, υπό την προϋπόθεση ότι συνδέεται στο διασυνδεδεμένο δίκτυο. Στα ΜΔΝ θα πρέπει επιπροσθέτως ο σταθμός παραγωγής και οι προς συμψηφισμό παροχές να βρίσκονται στο ίδιο ηλεκτρικό σύστημα.
Στην ηπειρωτική χώρα και τα διασυνδεδεμένα με αυτήν νησιά (συμπεριλαμβανομένου και του μικρού Συνδεδεμένου Συστήματος της Κρήτης), η ισχύς κάθε σταθμού παραγωγής δεν μπορεί να υπερβαίνει το άθροισμα της συμφωνημένης ισχύος του συνόλου των προς συμψηφισμό καταναλώσεων (σε KVA) και ανώτατο όριο ισχύος των 3 MW.
Ειδικά για σταθμούς παραγωγής μικρών ανεμογεννητριών ή σταθμούς δύο τεχνολογιών, εκ των οποίων η μία είναι οι μικρές ανεμογεννήτριες, η συνολική εγκατεστημένη ισχύς των μικρών ανεμογεννητριών δεν μπορεί να υπερβαίνει το ανώτατο όριο των 60 KW.
Οι σταθμοί με εικονικό ενεργειακό συμψηφισμό εξαιρούνται από την υποχρέωση λήψης Βεβαίωσης Παραγωγού.
Στα Μη Διασυνδεδεμένα Νησιά (ΜΔΝ), η ισχύς του σταθμού παραγωγής δεν μπορεί να υπερβαίνει το άθροισμα της συμφωνημένης ισχύος του συνόλου των προς συμψηφισμό καταναλώσεων (σε KVA) και τα όρια του παρακάτω Πίνακα:
| Αυτόνομο Νησιώτικο Σύστημα | Ανώτατο όριο ισχύος σταθμού (kW) |
| Ρόδος (Σύμπλεγμα) | 1000 |
| Κως (Σύμπλεγμα) | 300 |
| Λέσβος (Σύμπλεγμα) | 300 |
| Θήρα (Σύμπλεγμα) | 200 |
| Χίος (Σύμπλεγμα) | 200 |
| Σάμος (Σύμπλεγμα) | 200 |
| Λοιπά Συστήματα | 100 |
Ειδικά για σταθμούς παραγωγής μικρών ανεμογεννητριών ή σταθμούς δύο τεχνολογιών, εκ των οποίων η μία είναι οι μικρές ανεμογεννήτριες, η συνολική εγκατεστημένη ισχύς των μικρών ανεμογεννητριών δεν μπορεί να υπερβαίνει το ανώτατο όριο των 60 kW.
Επισημαίνεται ότι η ισχύς των σταθμών παραγωγής των Ε.Κοιν. με εικονικό ενεργειακό συμψηφισμό προσμετράται στο εκάστοτε περιθώριο ισχύος κάθε ηλεκτρικού συστήματος ΜΔΝ. Το περιθώριο ισχύος ανά τεχνολογία και ανά ηλεκτρικό σύστημα επανακαθορίστηκε με την Απόφαση ΡΑΕ 616/2016. Με την ίδια Απόφαση προβλέπεται ότι το περιθώριο για φωτοβολταϊκούς σταθμούς διατίθεται αποκλειστικά για σταθμούς του Ειδικού Προγράμματος Στεγών και για σταθμούς με ενεργειακό ή εικονικό ενεργειακό συμψηφισμό (αυτοπαραγωγών ή Ε.Κοιν.).
Για τους σταθμούς στη Ρόδο με εγκατεστημένη ισχύ άνω των 100 kW και στο υπόλοιπο ΜΔΝ με ισχύ άνω των 50 kW, εφαρμόζονται οι κανόνες ένταξης και λειτουργίας που προβλέπονται στον Κώδικα ΜΔΝ (άρθρο 206), συνεπώς ο Διαχειριστής δύναται να επιβάλλει τον περιορισμό της ενεργού ισχύος εξόδου των σταθμών αυτών ή και τη διακοπή λειτουργίας τους. Για τον σκοπό αυτό, οι εν λόγω σταθμοί παραγωγής θα πρέπει να διαθέτουν εξοπλισμό τηλεπίβλεψης και τηλελέγχου σύμφωνο με τις απαιτήσεις του Διαχειριστή ΜΔΝ.
Η διαδικασία που ακολουθείται για την υποβολή αίτησης σύνδεσης μιας Ε.Κοιν. για σταθμό παραγωγής με εικονικό ενεργειακό συμψηφισμό έχει ως εξής:
◦ Στο Διασυνδεδεμένο Σύστημα και στη νήσο Κρήτη προκειμένου για εγκαταστάσεις που συνδέονται στο δίκτυο ΧΤ, η αίτηση σύνδεσης για ΦΒ σταθμούς υποβάλλεται στην αρμόδιο τοπική μονάδα του ΔΕΔΔΗΕ (Περιοχή) ενώ για ΦΒ σταθμούς ισχύος άνω των 100kW που συνδέονται στο δίκτυο ΜΤ, η αίτηση σύνδεσης υποβάλλεται στην έδρα της αρμόδιος Διεύθυνσης Περιφέρειας του ΔΕΔΔΗΕ. Οι αιτήσεις για σταθμούς λοιπών τεχνολογιών, ανεξαρτήτως επιπέδου τόσης σύνδεσης, υποβάλλονται στην Διεύθυνση Χρηστών Δικτύου.
◦ Στα Μη Διασυνδεδεμένα Νησιά οι αιτήσεις για ΦΒ σταθμούς, ανεξαρτήτως επιπέδου τόσης σύνδεσης, θα υποβάλλονται στην αρμόδιο Περιοχή του ΔΕΔΔΗΕ. Για τις υπόλοιπες τεχνολογίες, οι αιτήσεις θα υποβάλλονται στη Διεύθυνση Διαχείρισης Νήσων.
Η προσφορά σύνδεσης εκδίδεται εντός των επόμενων δύο (2) μηνών που έπονται της υποβολής της αίτησης.
Η προσφορά ισχύει αρχικά για χρονικό διάστημα δύο (2) μηνών από την ημερομηνία χορήγησής της και περιλαμβάνει την περιγραφή των έργων και εργασιών που θα εκτελέσει ο ΔΕΔΔΗΕ για τη σύνδεση και την συνολική σχετική δαπάνη, καθώς και τις εργασίες και ενέργειες στις οποίες θα πρέπει να προβεί ο ενδιαφερόμενος για την υλοποίηση της σύνδεσης. Εντός του ανωτέρου χρονικού διαστήματος θα πρέπει να κατατεθεί εγγράφως από τον ενδιαφερόμενο η αποδοχή της. Τυχόν άπρακτη παρέλευση του δίμηνου χρονικού διαστήματος συνεπάγεται αυτοδίκαιη λήξη της προσφοράς σύνδεσης.
Ο ενδιαφερόμενος ταυτόχρονα με την αποδοχή της οριστικής προσφοράς υποβάλλει αίτηση για την υπογραφή της Σύμβασης Σύνδεσης στην αρμόδιο μονάδα ΔΕΔΔΗΕ (Περιοχή/Περιφέρειο/ΔΧΔ), προσκομίζοντας τα πρόσθετα δικαιολογητικά που απαιτούνται για το στάδιο αυτό. Η αρμόδιο μονάδα ειδοποιεί τον ενδιαφερόμενο για τη διαδικασία καταβολής της δαπάνης σύνδεσης και την υπογραφή της Σύμβασης Σύνδεσης.
Οι προϋποθέσεις για την ένταξη των παροχών κατανάλωσης στον εικονικό ενεργειακό συμψηφισμό θα πρέπει να τηρούνται τόσο για την υπογραφή της Σύμβασης Εικονικού Ενεργειακού Συμψηφισμού Ε.Κοιν. όσο και καθ’ όλη τη διάρκειά της. Οι προϋποθέσεις ελέγχονται οπό τον Προμηθευτή και είναι οι παρακάτω:
• Πληρότητα και ακρίβεια των στοιχείων των παροχών που δηλώθηκαν οπό την Ε.Κοιν..
• Βρίσκονται στην ίδια Περιφέρεια με την έδρα της Ε.Κοιν., ανήκουν στο ίδιο ηλεκτρικό σύστημα (ΜΔΝ) και στο δίκτυο διανομής του ίδιου Διαχειριστή.
• Όλες οι παροχές εκπροσωπούνται οπό τον ίδιο Προμηθευτή από τον οποίο εκπροσωπείται και η παροχή με την οποία συνδέεται ο σταθμός παραγωγής στο Δίκτυο. Ειδικά στην περίπτωση εικονικού ενεργειακού συμψηφισμού από Ε.Κοιν. στα Μη Διασυνδεδεμένα Νησιά, δύναται η παροχή του σταθμού παραγωγής ή/και οι αντίστοιχες παροχές κατανάλωσης προς συμψηφισμό να εκπροσωπούνται από διαφορετικούς προμηθευτές.
• Αν ο σταθμός παραγωγής συνδέεται στη ΧΤ τότε υποχρεωτικό όλες οι προς συμψηφισμό παροχές θα πρέπει να συνδέονται στη ΧΤ. Αντίστοιχος περιορισμός για την περίπτωση που ο σταθμός συνδέεται στη ΜΤ δεν υφίσταται. Οι προς συμψηφισμό παροχές μπορούν να συνδέονται είτε στη ΜΤ είτε στη ΧΤ.
• Δε συμμετέχουν σε άλλο καθεστώς συμψηφισμού («Ειδικό πρόγραμμα στεγών», ενεργειακός συμψηφισμός ή εικονικός ενεργειακός συμψηφισμός).
• Τηρούνται οι όροι των Συμβάσεων Προμήθειας και Συμβάσεων Σύνδεσης των προς συμψηφισμό παροχών (πχ η περίπτωση ρευμοτοκλοπής συνεπάγεται παραβίαση των όρων των Συμβάσεων).
• Δεν έχει επέλθει λύση της Σύμβασης Προμήθειας για οποιοδήποτε λόγο (πχ λόγω παύσης εκπροσώπησης από Προμηθευτή, καταγγελίας σύμβασης ή οικειοθελούς διακοπής).
• Τυχόν άλλες προϋποθέσεις στο κείμενο νομοθετικό πλαίσιο, όπως πχ με την ένταξη στο Περιβαλλοντικό Οικιακό Τιμολόγιο χάνεται το δικαίωμα ένταξης στον εικονικό ενεργειακό συμψηφισμό (ΥΑ υπ’ αριθμ. ΥΠΕΝ/ΥΠΡΓ/26359/4101 – ΦΕΚ Β’ 1936/30.5.2018).
Ο Προμηθευτής δεν υποχρεούται να ελέγχει αν οι προς συμψηφισμό παροχές ανήκουν πράγματι σε μέλη της Ε.Κοιν. ή αν οι λοιποί δικαιούχοι είναι ευάλωτοι καταναλωτές ή πολίτες κάτω από το όριο της φτώχειας. Εξάλλου στον ν. 4513/2018 και στη σχετική ΥΑ δεν καθορίζονται οι προϋποθέσεις που πρέπει να ισχύουν έτσι ώστε ένας καταναλωτής να θεωρηθεί «πολίτης που ζει κάτω από το όριο της φτώχειας». Την ευθύνη για την ένταξη και απένταξη των παροχών στον εικονικό ενεργειακό συμψηφισμό έχει η Ε.Κοιν..
Επισημαίνεται ότι με την ΥΑ ρυθμίζεται η συμβατική σχέση της Ε.Κοιν. με τον Προμηθευτή και τον Διαχειριστή δικτύου και όχι η σχέση της Ε.Κοιν. με το μέλη ή τους λοιπούς δικαιούχους οι παροχές των οποίων υπεισέρχονται στον εικονικό ενεργειακό συμψηφισμό.
Η Ε.Κοιν. υπογράφει Σύμβαση Σύνδεσης με τον ΔΕΔΔΗΕ για το σταθμό παραγωγής και Σύμβαση Εικονικού Ενεργειακού Συμψηφισμού Ε.Κοιν. με τον Προμηθευτή της επιλογής της (στο εξής Σύμβαση Συμψηφισμού).
Βήμα 1: Η Ε.Κοιν. υποβάλλει δήλωση προς τον Προμηθευτή με τις παροχές που υπεισέρχονται στον συμψηφισμό. Η δήλωση προσαρτάται στη Σύμβαση Συμψηφισμού, κοινοποιείται στον ΔΕΔΔΗΕ και περιλαμβάνει κατ’ ελάχιστον α) τους αριθμούς παροχής των καταναλώσεων, το επίπεδο τάσης κάθε παροχής και τη διεύθυνσή της β) το στοιχείο του καταναλωτή κάθε παροχής (ΑΦΜ και ονοματεπώνυμο ή επωνυμία) και γ) το ποσοστό με το οποίο συμψηφίζεται η εγχυθείσα στο δίκτυο ενέργεια σε κάθε παροχή.
Βήμα 2: Ο ΔΕΔΔΗΕ (αφού ενεργοποιήσει τη σύνδεση του σταθμού παραγωγής με το Δίκτυο) καταμετρά την εγχυθείσα στο Δίκτυο ενέργεια, σύμφωνα με τον κύκλο καταμέτρησης της παροχής, και αποστέλλει την ένδειξη στον Προμηθευτή.
Βήμα 3: Ο Προμηθευτής, αφού ελέγξει το δικαίωμα ένταξης των δηλούμενων παροχών κατανάλωσης στον εικονικό ενεργειακό συμψηφισμό, επιμερίζει την εγχυθείσα ενέργεια σε κάθε παροχή με βάση το δηλούμενο από την Ε.Κοιν. ποσοστό, προκειμένου να συμψηφιστεί με την κατανάλωση κάθε παροχής, όποτε αυτή καταμετρηθεί.
Βήμα 4: Ο ΔΕΔΔΗΕ καταμετρά την ενέργεια που καταναλώνεται από τις δηλούμενες παροχές, ακολουθώντας τον υφιστάμενο κύκλο κοτομέτρησής τους, και αποστέλλει τις ενδείξεις στον Προμηθευτή.
Βήμα 5: Για κάθε παροχή που καταμετρήθηκε και εφόσον συνεχίζουν να ισχύουν οι προϋποθέσεις ένταξης, ο Προμηθευτής συμψηφίζει την ενέργεια που επιμερίστηκε στην εκάστοτε παροχή στο βήμα 3 με την καταναλωθείσα ενέργεια της παροχής, κατά το γνωστό από την εφαρμογή του εικονικού ενεργειακού συμψηφισμού σε αυτοπαραγωγούς.
Η διαδικασία επαναλαμβάνεται από το βήμα 2 εκτός και αν η Ε.Κοιν. επιθυμεί να τροποποιήσει τις προς συμψηφισμό παροχές οπότε η διαδικασία επαναλαμβάνεται από το βήμα 1.
Η διαδικασία ολοκληρώνεται με τη λύση της Σύμβασης Συμψηφισμού. Η Σύμβαση Συμψηφισμού λύεται αυτοδικαίως (α) με την παρέλευση των είκοσι πέντε (25) ετών, (β) στην περίπτωση αλλαγής προμηθευτή του σταθμού παραγωγής, (γ) στην περίπτωση λύσης της Σύμβασης Προμήθειας ή της Σύμβασης Σύνδεσης του σταθμού παραγωγής, για οποιονδήποτε λόγο και (δ) στην περίπτωση λύσης της Ε.Κοιν. σύμφωνο με την παρ. 1 του άρθρου 9 του ν. 4513/2018. Τέλος λύση της Σύμβασης Συμψηφισμού επέρχεται κατόπιν καταγγελίας.
Στην περίπτωση που ο σταθμός παραγωγής συνδέεται στη ΜΤ και μία ή περισσότερες παροχές κατανάλωσης συνδέονται στη ΧΤ τότε το Βήμα 3 τροποποιείται ως εξής:
Βήμα 3: Ο Προμηθευτής, αφού ελέγξει το δικαίωμα ένταξης των δηλούμενων παροχών κατανάλωσης στον εικονικό ενεργειακό συμψηφισμό, επιμερίζει την εγχυθείσα ενέργεια σε κάθε παροχή με βάση το δηλούμενο από την Ε.Κοιν. ποσοστό, και στην περίπτωση που η παροχή συνδέεται στη ΧΤ ανάγει την ενέργεια που της αντιστοιχεί από το επίπεδο ΜΤ στο επίπεδο ΧΤ.
Ο συντελεστής αναγωγής υπολογίζεται ετησίως από τον ΔΕΔΔΗΕ με βάση την εγκεκριμένη από τη ΡΑΑΕΥ μελέτη εκτίμησης του ΔΕΔΔΗΕ για τους συντελεστές απωλειών του Δικτύου. Για τον υπολογισμό συνεκτιμώνται μόνο οι τεχνικές απώλειες του Δικτύου ΧΤ. Ενδεικτικό, για τον υπολογισμό του συντελεστή αναγωγής που θα εφαρμόζεται το έτος 2019, χρησιμοποιήθηκε η τιμή του συντελεστή ΣΠΑ_ΧΤ=4,34%, η οποία υπολογίστηκε με βάση τα στοιχεία της μελέτης του 2018, μετά από θεώρηση μηδενικών μη τεχνικών απωλειών. Ο συντελεστής αναγωγής προέκυψε ίσος με 95,84%, δηλαδή 1000 kWh που εγχέονται από σταθμό παραγωγής στη ΜΤ ισοδυναμούν με 958 kWh στη ΧΤ.
Ο συντελεστής αναγωγής εφαρμόζεται για το Διασυνδεδεμένο Δίκτυο. Για το συστήματα των ΜΔΝ θα εφαρμόζεται ο ίδιος συντελεστής, μέχρι την έκδοση της Απόφασης ΡΑΑΕΥ για τον προσδιορισμό του συντελεστή απωλειών σε κάθε σύστημα.
Η δήλωση με τις προς συμψηφισμό παροχές προσαρτάται στη Σύμβαση Συμψηφισμού που συνάπτει η Ε.Κοιν. με τον Προμηθευτή της επιλογής της. Η Ε.Κοιν. διατηρεί το δικαίωμα οποιαδήποτε χρονική στιγμή να τροποποιήσει τη Σύμβαση Συμψηφισμού κατά το προσάρτημό της, υποβάλλοντος προς τον Προμηθευτή νέο δήλωση παροχών. Η δήλωση κοινοποιείται αρμοδίως στον ΔΕΔΔΗΕ από την Ε.Κοιν..
Αν η δήλωση υποβληθεί προς τον Προμηθευτή έγκαιρα, τότε ο Προμηθευτής λαμβάνει υπόψη του τη δήλωση για τον επιμερισμό της εγχυθείσας ενέργειας του αμέσως επόμενου κύκλου καταμέτρησης του σταθμού παραγωγής. Το χρονικό σημείο μέχρι το οποίο θεωρείται έγκαιρη η υποβολή της δήλωσης ορίζεται οπό τον Προμηθευτή και δεν μπορεί να υπερβαίνει τις επτά (7) ημέρες πριν οπό την αμέσως επόμενη καταμέτρηση του σταθμού παραγωγής.
Ο τρόπος επικοινωνίας για την τροποποίηση της εν λόγω δήλωσης καθορίζεται οπό τον εκάστοτε Προμηθευτή. Συνεπώς ο Προμηθευτής θα καθορίσει αν η επικοινωνία με την Ε.Κοιν. θα γίνεται με έντυπη ή ηλεκτρονική αλληλογραφία ή αν θα χρησιμοποιείται μιας μορφής ηλεκτρονική πλατφόρμα με πρόσβαση της Ε.Κοιν. για την τροποποίηση των στοιχείων της δήλωσης.
Αν κατά το χρόνο υπογραφής της Σύμβασης Συμψηφισμού ο Προμηθευτής διαπιστώσει ότι δεν πληρούνται οι προϋποθέσεις ένταξης για κάποιο προς συμψηφισμό παροχή, τότε ζητάει από την Ε.Κοιν. την τροποποίηση της δήλωσης των παροχών. Η παροχή που δεν έχει δικαίωμα ένταξης είτε θα πρέπει να αντικατασταθεί είτε θα πρέπει να αφαιρεθεί από τη δήλωση με ταυτόχρονη τροποποίηση των ποσοστών επιμερισμού των υπολοίπων παροχών προκειμένου η εγχυθείσα στο Δίκτυο ενέργεια από το σταθμό παραγωγής να διατίθεται εξ ολοκλήρου προς συμψηφισμό, δηλαδή το ποσοστό επιμερισμού να αθροίζουν 100%.
Κατά το χρόνο που η Σύμβαση Συμψηφισμού βρίσκεται σε ισχύ, αν ο Προμηθευτής διαπιστώσει ότι κάποιο ή κάποιες οπό τις προς συμψηφισμό παροχές έχουν απολέσει το δικαίωμα ένταξης, τότε δεν επιμερίζει ενέργεια στις παροχές αυτές και η ενέργεια που τους αντιστοιχούσε παραμένει ως πλεόνασμα στην Ε.Κοιν. και προστίθεται στην εγχυθείσο ενέργεια του επόμενου κύκλου καταμέτρησης του σταθμού παραγωγής. Συνεπώς η διαδικασία του συμψηφισμού εξελίσσεται κανονικά για τις υπόλοιπες παροχές που συνεχίζουν να πληρούν τις προϋποθέσεις ένταξης.
Προτείνεται η Ε.Κοιν. να ενημερώνει τα μέλη της και τους λοιπούς δικαιούχους για τις προϋποθέσεις ένταξης έτσι ώστε να μην υπάρχει περίπτωση ακούσιος παραβίασης των προϋποθέσεων η οποία θα έχει ως αποτέλεσμα την απένταξη των παροχών τους από την ομάδα παροχών που συμμετέχουν στον εικονικό ενεργειακό συμψηφισμό. Ενδεικτικά, τα μέλη της Ε.Κοιν. και οι λοιποί δικαιούχοι, θα πρέπει να ενημερωθούν ότι δε θα πρέπει να αλλάξουν Προμηθευτή, ότι θα πρέπει να είναι συνεπείς στις οικονομικές τους υποχρεώσεις προς τον Προμηθευτή και ότι σε περίπτωση «διαδοχής» (αλλαγής χρήστη στην παροχή) θα πρέπει να ενημερώσουν έγκαιρα την Ε.Κοιν. για να προχωρήσει, εφόσον το εγκρίνει, σε τροποποίηση της δήλωσης παροχών ως προς το στοιχείο του χρήστη της παροχής. Να σημειωθεί ακόμα ότι σε περίπτωση απένταξης μιας παροχής, ενέργεια που έχει επιμεριστεί στην παροχή και δεν έχει ακόμα συμψηφιστεί με την καταναλωθείσα ενέργεια της παροχής, επιστρέφεται στην Ε.Κοιν., δηλαδή αθροίζεται στην εγχυθείσα ενέργεια του επόμενου κύκλου καταμέτρησης του σταθμού παραγωγής για να επιμεριστεί στις υπόλοιπες παροχές κατανάλωσης που συνεχίζουν να πληρούν τις προϋποθέσεις ένταξης.
Επιπλέον το μέλη και οι λοιποί δικαιούχοι θα πρέπει να συναινέσουν ώστε η Ε.Κοιν. να μπορεί να ενημερώνεται οπό τον Προμηθευτή για την ενέργεια που συμψηφίστηκε και για τυχόν πλεόνασμα που παραμένει στις παροχές τους.
Τέλος τα μέλη και οι λοιποί δικαιούχοι θα πρέπει να γνωρίζουν ότι ο Προμηθευτής δύναται να επιβάλλει πάγια χρέωση σε κάθε παροχή τους που υπεισέρχεται στον συμψηφισμό έως 0,25 € μηνιαίως, για την κάλυψη του διαχειριστικού κόστους.
Για τις παροχές που υπεισέρχονται στον εικονικό ενεργειακό συμψηφισμό, δεν τροποποιείται η Σύμβαση Προμήθειας με τον Προμηθευτή ή η Σύμβαση Σύνδεσης με τον ΔΕΔΔΗΕ καθότι δεν αλλάζει ο τρόπος σύνδεσής των παροχών αυτών με το Δίκτυο. Επιπλέον δεν τροποποιείται ο κύκλος καταμέτρησης των παροχών.
Με την ένταξη μιας παροχής στον εικονικό ενεργειακό συμψηφισμό οπό Ε.Κοιν., οι ρυθμιζόμενες χρεώσεις (ΧΧΔ, ΧΧΣ, ΕΤΜΕΑΡ, ΥΚΩ) δε μεταβάλλονται. Το όφελος του καταναλωτή προκύπτει από τη μειωμένη χρέωση στο ανταγωνιστικό σκέλος του λογαριασμού (χρέωση προμήθειας).
Ο αριθμός των προς συμψηφισμό παροχών μπορεί να είναι μικρότερος οπό τον αριθμό μελών της Ε.Κοιν καθώς δεν είναι υποχρεωτικό όλα τα μέλη να εντάξουν τις παροχές τους στον εικονικό ενεργειακό συμψηφισμό, ή μεγαλύτερος, αν για παράδειγμα η Ε.Κοιν. επιλέξει να εντάξει στον συμψηφισμό περισσότερες από μία παροχές του ίδιου μέλους ή στην περίπτωση που εντάξει παροχές ευάλωτων καταναλωτών ή πολιτών κάτω από το όριο της φτώχειας.